maart 2020

Onderzoekers, beleids- en praktijkmedewerkers slaan succesvol de ‘Handen ineen voor de jeugd’.

door Merel Spaander

Op dinsdag 10 maart 2020 gaat het gezamenlijke symposium ‘Handen ineen voor de jeugd’ van de NWA-routes NeuroLabNL en 

Lees meer

februari 2020

Meer aandacht voor stress bij ruim tweeduizend Haagse leerlingen

Het Stress Less Project startte vorig schooljaar in de onderbouw van drie scholen in Den Haag. Dit schooljaar hebben zich maar liefst zes…

Lees meer

februari 2020

Amsterdamse Ouder- en Kindteams laten zich inspireren

Tijdens ‘Inspiratiedagen’ ontmoeten alle medewerkers van de Ouder- en Kindteams in Amsterdam elkaar. Elena Ponzoni, van onderzoeksprogramma ‘Kracht van Ontmoeting’, geeft er een…

Lees meer

februari 2020

Bijles is niet voor iedereen weggelegd

In Nederland worden de kaarten voor je toekomst al vroeg geschud. Je moet al heel jong laten zien dat je bij de top…

Lees meer

februari 2020

Nieuwe call: Beleidsgericht Onderwijsonderzoek 2020

Hoe kan het onderwijsbeleid optimaal inspelen op ontwikkelingen in de samenleving? De 5e NRO-subsidieronde voor beleidsgericht onderwijsonderzoek is geopend en wil het inzicht…

Lees meer

februari 2020

Symposium 10 maart

Negen onderzoeksprojecten van de Nationale Wetenschapsagenda komen samen op 10 maart. Onderwerp van gesprek? De jeugd van tegenwoordig en de samenwerking tussen onderzoekers…

Lees meer

december 2019

Symposium ‘Handen ineen voor de jeugd’

Dinsdag 10 maart 2020, om 13:00 uur in ‘Het Huis Utrecht’

In januari 2020 maken we het complete programma bekend. U kunt in elk geval…

Lees meer

december 2019

Vernieuwde website: check it out!

Ons startimpulsproject ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’ is zo ongeveer op de helft. Tijd om helder te zijn over de opbrengsten tot nu toe. En…

Lees meer

december 2019

Enquête naar risicovol gedrag bij jongeren volstaat niet

Typisch voor de Nationale Wetenschapsagenda: de samenwerking tussen onderzoek en praktijk. Hoe werkt dat bij het project ‘Gelijke kansen in jeugdgezondheid’? Hoe worden de praktijkpartners…

Lees meer

december 2019

Bloggen over kinderrechten en onderwijs

‘Het was een hele uitdaging,’ aldus Judi Mesman. Ze schreef de hele maand november om de dag een blogpost over kinderrechten en onderwijs. ‘Het was…

Lees meer

december 2019

Het begint bij mij

Wat is ‘ontmoeten’ eigenlijk precies? En hoe bestudeer je het? In het onderzoeksproject ‘Kracht van ontmoeting’ bestuderen onderzoekers en praktijkprofessionals zogenaamde praktijken van ontmoeting van…

Lees meer

december 2019

Nieuwe ‘boegbeelden’ voor route Jeugd van de Nationale Wetenschapsagenda

De route Jeugd heeft twee nieuwe boegbeelden! Het zijn Sabine Severiens, hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit, en Sander Thomaes, hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit…

Lees meer

oktober 2019

Welkom Lucia!

Lucia Thielman is vanaf 1 september als onderzoeker actief bij het onderzoek Kracht van Ontmoeting, een van de vijf deelprojecten van Gelijke kansen voor een…

Lees meer

oktober 2019

Nieuwe publicatie over schaduwonderwijs

Zelfs in het nationale nieuws komt bijles en huiswerkbegeleiding steeds vaker ter sprake. Niet gek, want de blijvende groei van ‘schaduwonderwijs’ roept veel vragen op:…

Lees meer

oktober 2019

Curriculum.nu biedt kansen voor sociale cohesie in de klas

Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie…

Lees meer

oktober 2019

SAVE THE DATE: symposium op 10 maart 2020!

Twee routes, negen onderzoeksprojecten, centraal thema: jongeren van nu. Binnen de route NeurolabNL richten vier onderzoeksprojecten zich op ‘Optimale condities voor leren en veiligheid van…

Lees meer

oktober 2019

Help de stakeholdersanalyse Jeugd actueel houden

In 2018 heeft de NWA-route Jeugd een stakeholdersanalyse laten opstellen. In die analyse staan organisaties die een centrale positie innemen in het jeugddomein. Staat jouw…

Lees meer

juni 2019

Gelijke kansen in de stad

Hoe ongelijk is Amsterdam? In dit boek is al het onderzoek over ongelijkheid in Amsterdam gebundeld.

Ongelijkheid neemt  toe in Nederland en dat geldt vooral…

Lees meer

juni 2019

Congres Jeugd in Onderzoek

Op 23 mei vond het congres Jeugd in Onderzoek plaats. Jeugdhulpverleners, beleidsmedewerkers en wetenschappers kwamen bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen. Het…

Lees meer

juni 2019

NRO-verbindingsprijzen voor leraren en onderzoekers

Werk jij in het onderwijs? Of ben je onderwijsonderzoeker? Ding nu mee naar de NRO-verbindingsprijzen! Aanmelden kan tot 8 juli 2019.

Verbindende onderzoekers
De…

Lees meer

juni 2019

Meer sociale cohesie in de klas: hoe doe je dat?

‘Hier heb ik vrienden’, ‘We zijn verschillend, maar horen toch bij elkaar,’ dat zijn uitspraken van leerlingen uit een klas die ‘sociaal cohesief’ is. Bij…

Lees meer

maart 2019

Ben jij wel een echte man?

Wie ben jij? Hoor je er wel bij? Ben jij wel een echte man?’ Als je als jongen opgroeit in een ruwe grootstedelijke omgeving, krijg…

Lees meer

maart 2019

Gelijke kansen voor een diverse jeugd in Nieuw-Zeeland

‘De afgelopen twee maanden was ik in Nieuw-Zeeland, waar ik aan de universiteiten van Wellington en Auckland met onderwijsonderzoekers sprak over diversiteit en ongelijkheid.…

Lees meer

januari 2019

‘No one left behind, dat is onze opdracht’

‘Jongeren met een achterstand, maatschappelijk of in gezondheid, kunnen in een negatieve spiraal komen waarin problemen elkaar versterken. Wij willen weten wat precies…

Lees meer

januari 2019

Kennisagenda Jeugd: samenwerken aan ontwikkeling, opvoeding en onderwijs

De Kennisagenda Jeugd is er! Monique Volman en Judi Mesman zijn er inmiddels mee ‘on tour’ langs de ministeries. Overal wordt de Kennisagenda…

Lees meer

januari 2019

Meisjes stijgen meer boven schooladvies uit dan jongens

In 2017/’18 zaten meisjes in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve advies…

Lees meer

september 2018

Hoe gaat het met de Nederlandse jeugd?

Nederlandse jongeren zijn nog steeds gelukkig en blij met hun sociale relaties. Maar er zijn ook zorgelijke ontwikkelingen. Zo ervaren ze steeds meer druk door…

Lees meer

september 2018

Ons team is compleet!

Met Marieke Fix, onderzoeker aan de Universiteit Groningen, is het team van Gelijke Kansen voor een Diverse Jeugd compleet. Alle onderzoekers en praktijkpartners vindt u…

Lees meer

september 2018

‘De Coca Cola onder de onderwijsinterventies’

‘Eerlijk is eerlijk, natuurlijk begonnen ook wij ooit met de gedachte: huiswerkbegeleiding en bijscholing, dat is voor kinderen met rijke ouders. En de gratis weekendschool,…

Lees meer

september 2018

NRO-congres ‘SAMEN OP KOERS’

Centraal thema van dit vierde NRO-congres is ‘met onderzoek onderwijs vernieuwen’: hoe kan onderzoek (nog meer) van waarde zijn voor het onderwijs? Welke vormen van…

Lees meer

juni 2018

Aandacht voor jeugd in de Nationale Wetenschapsagenda (NWA)

‘Roldoorbrekend of genderneutraal opvoeden’, ‘digitale geletterdheid’, ‘kinderen en verslaafde ouders’, in totaal gaven 17 onderzoekers een pitch over hun onderzoeksthema op donderdag 7…

Lees meer

juni 2018

Schaduwonderwijs in het nieuws

Een kleine groep leerlingen moest vanwege een herexamen weer aan de bak. Ze doen dat steeds vaker met examentraining. Ook leerlingen die goed…

Lees meer

juni 2018

Expres stress in de les

Op het Wellant college in Den Haag geven promovendi Amanda van Loon en Simone Vogelaar een serie proef-‘stresslessen’. In totaal twaalf, op drie…

Lees meer

april 2018

Politieke aandacht voor schaduwonderwijs

Dat ons onderzoek hyperactueel is, spreekt voor zich. Dat werd nog bevestigd met de brief over schaduwonderwijs die minister Slob eind januari naar de kamer…

Lees meer

april 2018

Trotse boegbeelden

Prof. dr. Judi Mesman (Universiteit Leiden) en prof. dr. Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) zijn de ‘boegbeelden’ van de NWA-route Jeugd in ontwikkeling,…

Lees meer

maart 2018

‘We zijn begonnen!’

Op 19 februari trapten we dit onderzoeksprogramma af, samen met de route NeurolabNL. Ook zij kregen een ‘startimpulssubsidie’ van het Ministerie van Onderwijs,…

Lees meer