maart 2021
16 maart Eindcongres ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’
Op dinsdag 16 maart a.s. is het eindcongres van ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’. Met een heuse tv-studio, verdiepende sessies en vooral: interessante onderzoeksresultaten.
…december 2020
Sociale cohesie in de klas is vanaf nu meetbaar
“Vraag een docent wat hij vindt van de sociale cohesie in zijn klas en hij begint direct te praten. Maar docenten blijken er niet…
december 2020
1,6 miljoen voor onderzoek naar meertaligheid in het onderwijs
Nieuw onderzoek binnen de route Jeugd! Het consortium Multilingual voices in STEM education (Multi-STEM) kan met een bedrag van 1,6 miljoen euro aan de…
december 2020
SAVE THE DATE: 16 maart 2021
Online eindsymposium ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’
Vijf (!) onderzoeksprogramma’s over jeugd naderen hun ontknoping…
Het zijn de onderzoeksprogramma’s van het…
december 2020
Podcastserie over interculturele pedagogiek
Judi Mesman ontwikkelde de podcastserie ‘Interculturele pedagogiek’ voor het vak Interculturele aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening van de Opleiding Pedagogische wetenschappen van…
oktober 2020
Nieuwe call ZonMw: Onbeperkt meedoen!
In de domeinen onderwijs, opleiding en werk zijn te veel onzichtbare drempels voor jongeren en jongvolwassenen met een beperking. Bijvoorbeeld bij het vinden van…
oktober 2020
Website Route Jeugd met animatievideo!
Op deze website staat alle informatie over de NWA-route Jeugd bij elkaar. Met… een toffe animatievideo die uitlegt waar het onderzoek binnen deze route…
oktober 2020
Jongeren praten zelf mee over kwetsbaarheid
In onderzoek en beleid is er steeds meer aandacht voor kwetsbare jongeren. Twee Leidse onderzoekers, Matty Crone en Ruben de Ronde, onderzoeken of jongeren…
oktober 2020
Online matchmakingsbijeenkomst voor de route Jeugd
Doe op 27 oktober 2020 mee met de online matchmakingsbijeenkomst voor de route Jeugd, in het kader van de NWA-ORC-call 20/21. Je hoort daar…
oktober 2020
Louise Elffers directeur kenniscentrum Ongelijkheid
Vier Amsterdamse kennisinstellingen gaan de strijd aan met de ongelijkheid in Amsterdam. Ze bundelen hun krachten in het kenniscentrum Ongelijkheid. Louise Elffers is sinds…
oktober 2020
Ouder- en Kindteams in Amsterdam versterken de pedagogische civil society
Een wijkteam dat gericht samenwerkt met organisaties in de wijk kan daarmee de pedagogische civil society versterken, zo betogen Mehmet Day, onderzoeker bij het…
oktober 2020
Wat dragen bijles en weekendonderwijs bij aan jouw schoolloopbaan?
Verrijkend onderwijs van Stichting IMC Weekendschool lijkt jongeren uit een grootstedelijke context en met lagere onderwijsniveaus een beter toekomstperspectief te bieden. Ook leerlingen die…
juni 2020
NWA call: wetenschap zoekt nieuw publiek
‘Wetenschappers? Dat zijn hele rare mensen’ Joep (14)
Hoe creëer je vanuit de wetenschap impact bij een ander, nieuw, publiek?…
juni 2020
Leerlingen over de sociale cohesie van hun school
‘Ik denk wel dat dat een voordeel is. Dat je andere culturen leert kennen’ Rosa (10)
Vlak voor het uitbreken van…
juni 2020
Stichting IMC Weekendschool houdt kinderen bij de les in coronatijd
‘Mijn broer zit op de middelbare school, dus die gaat voor. Ik heb de laptop ’s avonds laat pas’ Hassan (10)
juni 2020
Stress bij leerlingen in coronatijd
‘Ik wil mijn camera echt niet aan’ Milan (15)
Welke effecten heeft het online onderwijs op leerlingen? Milan* (15) uit…
juni 2020
Kindergedichten in coronatijd
‘De wereld is te ziek blijf thuis.’ Yafraissy (11)
‘De wereld is te ziek blijf thuis,’ schrijft Yafraissy (11) uit…
juni 2020
Inzichtenboek over gelijke kansen voor basisonderwijs
‘Tot die ene meester, die mij ineens wél snapte’ Melanie (18)
‘Werk maken van gelijke kansen’ is de titel van een boek…
april 2020
‘Leerlingen zitten thuis, wellicht met meer stress’
Het onderzoeksproject Stress Less kent twee fasen, waarvan de eerste is afgerond. De tweede fase loopt nu vertraging op. Een flinke tegenvaller. Intussen vragen…
april 2020
‘Sommige jongeren zijn nu extra kwetsbaar’
Het onderzoek naar gelijke kansen in jeugdgezondheid loopt digitaal door en de onderzoekers blijven zoveel mogelijk samenwerken met de praktijkpartners. Ze maken zich…
april 2020
‘Het verschil tussen leerlingen gaat nu waarschijnlijk toenemen’
De voortgang van het onderzoeksproject “Aanvullend onderwijs” is niet direct in gevaar. Wel moeten alle praktijkpartners in het onderwijs straks een inhaalslag maken,…
april 2020
De school is veel méér dan een plek om te leren
Column door Monique Volman
Scholen en andere onderwijsinstellingen zijn nu al weken gesloten. Naast problemen, hebben de coronamaatregelen in het…
april 2020
‘Sociale cohesie is ineens actueel’
Het leeuwendeel van de data is binnen bij onderzoeksproject ‘Sociale cohesie in de klas’. Maar met het online lesgeven erbij en werken vanuit…
april 2020
‘Wijkprofessionals spelen nu een grote rol’
De effecten van de coronamaatregelen op onderzoeksproject ‘Kracht van ontmoeting’ lijken mee te vallen. Maar de praktijkpartners van het Ouder- en Kindteam in Amsterdam…
maart 2020
Onderzoekers, beleids- en praktijkmedewerkers slaan succesvol de ‘Handen ineen voor de jeugd’.
door Merel Spaander
Op dinsdag 10 maart 2020 gaat het gezamenlijke symposium ‘Handen ineen voor de jeugd’ van de NWA-routes NeuroLabNL en
februari 2020
Meer aandacht voor stress bij ruim tweeduizend Haagse leerlingen
Het Stress Less Project startte vorig schooljaar in de onderbouw van drie scholen in Den Haag. Dit schooljaar hebben zich maar liefst zes…
februari 2020
Amsterdamse Ouder- en Kindteams laten zich inspireren
Tijdens ‘Inspiratiedagen’ ontmoeten alle medewerkers van de Ouder- en Kindteams in Amsterdam elkaar. Elena Ponzoni, van onderzoeksprogramma ‘Kracht van Ontmoeting’, geeft er een…
februari 2020
Bijles is niet voor iedereen weggelegd
In Nederland worden de kaarten voor je toekomst al vroeg geschud. Je moet al heel jong laten zien dat je bij de top…
februari 2020
Nieuwe call: Beleidsgericht Onderwijsonderzoek 2020
Hoe kan het onderwijsbeleid optimaal inspelen op ontwikkelingen in de samenleving? De 5e NRO-subsidieronde voor beleidsgericht onderwijsonderzoek is geopend en wil het inzicht…
februari 2020
Symposium 10 maart
Negen onderzoeksprojecten van de Nationale Wetenschapsagenda komen samen op 10 maart. Onderwerp van gesprek? De jeugd van tegenwoordig en de samenwerking tussen onderzoekers…
december 2019
Symposium ‘Handen ineen voor de jeugd’
Dinsdag 10 maart 2020, om 13:00 uur in ‘Het Huis Utrecht’
In januari 2020 maken we het complete programma bekend. U kunt in elk geval…
december 2019
Vernieuwde website: check it out!
Ons startimpulsproject ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’ is zo ongeveer op de helft. Tijd om helder te zijn over de opbrengsten tot nu toe. En…
december 2019
Enquête naar risicovol gedrag bij jongeren volstaat niet
Typisch voor de Nationale Wetenschapsagenda: de samenwerking tussen onderzoek en praktijk. Hoe werkt dat bij het project ‘Gelijke kansen in jeugdgezondheid’? Hoe worden de praktijkpartners…
december 2019
Bloggen over kinderrechten en onderwijs
‘Het was een hele uitdaging,’ aldus Judi Mesman. Ze schreef de hele maand november om de dag een blogpost over kinderrechten en onderwijs. ‘Het was…
december 2019
Het begint bij mij
Wat is ‘ontmoeten’ eigenlijk precies? En hoe bestudeer je het? In het onderzoeksproject ‘Kracht van ontmoeting’ bestuderen onderzoekers en praktijkprofessionals zogenaamde praktijken van ontmoeting van…
december 2019
Nieuwe ‘boegbeelden’ voor route Jeugd van de Nationale Wetenschapsagenda
De route Jeugd heeft twee nieuwe boegbeelden! Het zijn Sabine Severiens, hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit, en Sander Thomaes, hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit…
oktober 2019
Welkom Lucia!
Lucia Thielman is vanaf 1 september als onderzoeker actief bij het onderzoek Kracht van Ontmoeting, een van de vijf deelprojecten van Gelijke kansen voor een…
oktober 2019
Nieuwe publicatie over schaduwonderwijs
Zelfs in het nationale nieuws komt bijles en huiswerkbegeleiding steeds vaker ter sprake. Niet gek, want de blijvende groei van ‘schaduwonderwijs’ roept veel vragen op:…
oktober 2019
Curriculum.nu biedt kansen voor sociale cohesie in de klas
Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie…
oktober 2019
SAVE THE DATE: symposium op 10 maart 2020!
Twee routes, negen onderzoeksprojecten, centraal thema: jongeren van nu. Binnen de route NeurolabNL richten vier onderzoeksprojecten zich op ‘Optimale condities voor leren en veiligheid van…
oktober 2019
Help de stakeholdersanalyse Jeugd actueel houden
In 2018 heeft de NWA-route Jeugd een stakeholdersanalyse laten opstellen. In die analyse staan organisaties die een centrale positie innemen in het jeugddomein. Staat jouw…
juni 2019
Gelijke kansen in de stad
Hoe ongelijk is Amsterdam? In dit boek is al het onderzoek over ongelijkheid in Amsterdam gebundeld.
Ongelijkheid neemt toe in Nederland en dat geldt vooral…
juni 2019
Congres Jeugd in Onderzoek
Op 23 mei vond het congres Jeugd in Onderzoek plaats. Jeugdhulpverleners, beleidsmedewerkers en wetenschappers kwamen bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen. Het…
juni 2019
NRO-verbindingsprijzen voor leraren en onderzoekers
Werk jij in het onderwijs? Of ben je onderwijsonderzoeker? Ding nu mee naar de NRO-verbindingsprijzen! Aanmelden kan tot 8 juli 2019.
Verbindende onderzoekers
De…
juni 2019
Meer sociale cohesie in de klas: hoe doe je dat?
‘Hier heb ik vrienden’, ‘We zijn verschillend, maar horen toch bij elkaar,’ dat zijn uitspraken van leerlingen uit een klas die ‘sociaal cohesief’ is. Bij…
maart 2019
Ben jij wel een echte man?
Wie ben jij? Hoor je er wel bij? Ben jij wel een echte man?’ Als je als jongen opgroeit in een ruwe grootstedelijke omgeving, krijg…
maart 2019
Gelijke kansen voor een diverse jeugd in Nieuw-Zeeland
‘De afgelopen twee maanden was ik in Nieuw-Zeeland, waar ik aan de universiteiten van Wellington en Auckland met onderwijsonderzoekers sprak over diversiteit en ongelijkheid.…
januari 2019
‘No one left behind, dat is onze opdracht’
‘Jongeren met een achterstand, maatschappelijk of in gezondheid, kunnen in een negatieve spiraal komen waarin problemen elkaar versterken. Wij willen weten wat precies…
januari 2019
Kennisagenda Jeugd: samenwerken aan ontwikkeling, opvoeding en onderwijs
De Kennisagenda Jeugd is er! Monique Volman en Judi Mesman zijn er inmiddels mee ‘on tour’ langs de ministeries. Overal wordt de Kennisagenda…
januari 2019
Meisjes stijgen meer boven schooladvies uit dan jongens
In 2017/’18 zaten meisjes in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve advies…
september 2018
Hoe gaat het met de Nederlandse jeugd?
Nederlandse jongeren zijn nog steeds gelukkig en blij met hun sociale relaties. Maar er zijn ook zorgelijke ontwikkelingen. Zo ervaren ze steeds meer druk door…
september 2018
Ons team is compleet!
Met Marieke Fix, onderzoeker aan de Universiteit Groningen, is het team van Gelijke Kansen voor een Diverse Jeugd compleet. Alle onderzoekers en praktijkpartners vindt u…
september 2018
‘De Coca Cola onder de onderwijsinterventies’
‘Eerlijk is eerlijk, natuurlijk begonnen ook wij ooit met de gedachte: huiswerkbegeleiding en bijscholing, dat is voor kinderen met rijke ouders. En de gratis weekendschool,…
september 2018
NRO-congres ‘SAMEN OP KOERS’
Centraal thema van dit vierde NRO-congres is ‘met onderzoek onderwijs vernieuwen’: hoe kan onderzoek (nog meer) van waarde zijn voor het onderwijs? Welke vormen van…
juni 2018
Aandacht voor jeugd in de Nationale Wetenschapsagenda (NWA)
‘Roldoorbrekend of genderneutraal opvoeden’, ‘digitale geletterdheid’, ‘kinderen en verslaafde ouders’, in totaal gaven 17 onderzoekers een pitch over hun onderzoeksthema op donderdag 7…
juni 2018
Schaduwonderwijs in het nieuws
Een kleine groep leerlingen moest vanwege een herexamen weer aan de bak. Ze doen dat steeds vaker met examentraining. Ook leerlingen die goed…
juni 2018
Expres stress in de les
Op het Wellant college in Den Haag geven promovendi Amanda van Loon en Simone Vogelaar een serie proef-‘stresslessen’. In totaal twaalf, op drie…
april 2018
Politieke aandacht voor schaduwonderwijs
Dat ons onderzoek hyperactueel is, spreekt voor zich. Dat werd nog bevestigd met de brief over schaduwonderwijs die minister Slob eind januari naar de kamer…
april 2018
Trotse boegbeelden
Prof. dr. Judi Mesman (Universiteit Leiden) en prof. dr. Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) zijn de ‘boegbeelden’ van de NWA-route Jeugd in ontwikkeling,…
maart 2018
‘We zijn begonnen!’
Op 19 februari trapten we dit onderzoeksprogramma af, samen met de route NeurolabNL. Ook zij kregen een ‘startimpulssubsidie’ van het Ministerie van Onderwijs,…